Voeding en hormonen

Er zijn voedingsstoffen die overgangsklachten kunnen verminderen. Het is de moeite waard om je voedingspatroon aan te passen! Ook je leefstijl -stress- heeft een grote invloed.

Fyto-oestrogenen

Japanse vrouwen blijken veel minder last van de overgang te hebben dan westerse vrouwen. Er zijn aanwijzingen dat ze dit danken aan het eten van soja. Soja bevat zogenaamde fyto-oestrogenen die een goede aanvulling zijn op onze ‘eigen’
vrouwelijke hormonen, de oestrogenen. In bijna alle groenten, vruchten en granen zitten fyto-oestrogenen. Maar in sommige producten wat meer dan in anderen. Bijvoorbeeld broccoli, selderij, rode druiven, cranberries, noten (amandelen), lijnzaad en sesamzaad.

Isoflavonen

Behalve fyto-oestrogenen is er nog een stof die klachten vermindert: isoflavonen. Deze heilzame stof komt veel voor in soja, linzen en kikkererwten. Bacteriën in de darm zetten deze isoflavonen om in stoffen die hetzelfde effect hebben als oestrogenen.
Naast het verlichten van overgangsklachten, beschermen de fyto-oestrogenen mogelijk tegen borst- en baarmoederkanker, helpen ze het hart gezond te houden en het cholesterolgehalte laag en voorkomen ze osteoporose.

Water en vezels

Water helpt bij het verwijderen van afvalstoffen uit ons lichaam en wordt bovendien gebruikt om de lichaamstemperatuur stabiel te houden. Om opvliegers te verminderen, wordt veel water drinken aanbevolen tijdens de overgang.

Vezels regelen ook de oestrogeenspiegel in het lichaam, zodat ook tijdens de overgang het eten van veel vezels belangrijk is.

Koffie, alcohol en andere opwekkende middelen vermijden

Mogelijk heb je het al gemerkt. Alles wat hitte toevoegt aan je lichaam verhoogt de kans op een opvlieger en slapeloze nachten.

Detox

Je kunt onderzoeken of je (ongemerkt) een intolerantie in je lichaam hebt opgebouwd die jouw klachten veroorzaken of versterken. Een Canadese vrouwenarts heeft op basis van haar eigen klachten het belang van voeding ontdekt. Ze heeft hierover een boek geschreven. Wat ze aanraadt is om je lichaam een week te onthouden van koffie, suiker, rood vlees, alcohol, citrusvruchten, gluten, pinda’s en lactose. Om vervolgens na die week elke dag een voedingstof toe te voegen en te ontdekken hoe je lichaam daarop reageert. Je kunt lichaam laten ondersteunen in dit proces door een homeopaat, natuurarts of mesoloog. Dit is het boek: http://www.amazon.com/The-Hormone-Diet-Program-Strength/dp/1609611411 Dit is haar site: http://drnatashaturner.com/

Kinderwens

En zo is er ook voeding, waarmee je je vruchtbaarheid kan verhogen. Onder meer noten, ei, bananen, tofu (ijzer), asperges, zalm. NB teveel soja kan je onvruchtbaar maken.